maanantai 27. elokuuta 2012

26.8.2012 Ojangon agikisat ja tokokisan pohdintaa/analysointia

HSKH:N AGLITYKISAT OJANGOSSA 2. LUOKALLE

Sunnuntaille olin ilmoittanut Inkan oman seuran agilitykisoihin. Odotukset oli suuria, kun viime kisassa oli onnistuttu niin hyvin ja Inka oli ollut niin kuuliainen ja tarkka. Jotenkin kuitenkin itsestäkin oli mehut jo hävinneet ennen kisapaikalle pääsyä ja hirveää intoa ei ollut. Osallistujia oli aika vähän ja hyvä sauma olisi ollut saada se luvakin, mutta ei tänään menty sinnepäinkään.

Ekalla radalla meni puoleen väliin hyvin, kunnes toisella keinulla Inka yhtä-äkkiä menikin ohitse, en tiedä mitä tapahtui ja sen jälkeen, kun yritin kääntää sen takaisin keinulle niin likkapa meni putkeen ja pyöri sitä putkea kahteen otteeseen eli siitä hylkäys. Sitten lähti seuraavaksi sen verran lujaa, että hämmästyin ja kepeille tultaessa olin myöhässä ja Inka sujahti väärään väliin. Sen jälkeen lensi kait rimojakin, joka on tosi epätyypillistä Inkalelle.

Toisella radalla taas ohjaaja skarppas puoleen väliin, mutta taas en liikkunut tarpeeksi nopeasti koiran alta ja siinä hässäkässä unohdin radan tai sanotaanko tarkemmin, että unohdin ohjata, sillä kyllä muistin kummalta puolelta seuraava este mennään, mutta kun en ohjannut oikein niin koira suoritti esteen väärältä puolelta ja taas tuli hylkäys. Sen jälkeen vielä kerran keppien jälkeen unohdin radan, mutta sain kuitenkin ohjattua oikealle esteelle täpärästi ja lopun Inka irtosi hyvin eteen. Kerrankin koiralla olisi ollut vauhtia ja menohaluja niin sitten mä en ole kartalla.

********************

Sitten vielä hieman pohdintoja lauantain Inkoon kisasta. Meinaan tässä tajusin itsekkin miksi liikkeiden välit eivät sujuneet aivan yhtä hyvin kuin viimeksi ja mikä niihin vaikutti. Menin puihin liikkeenohjaajasta, vaikka olin jo etukäteen tiennyt, että hänellä on tapansa suorituksen aikana puuttua ohjaajan toimintaan. Tälläkertaa neljännen liikkeen kohdalla hän alkoi ohjaamaan minua sääntöjen kanssa ja sai minut ihan puihin. Minulla on tapana sanoa ennen liikkeenohjaajan "liike alkaa" ilmoitusta "valmis", joka on ihan sääntöihinkin tuomarinohjeissa salittua ja merkitsee Inkalle, että työt jatkuu. No nyt sitten liikkuri kaukojen jälkeen ennen seuraamista luennoi mulle tästä, no kuinkas mä sitten siinä enää saatoin Inkalle sanoa, että "valmis", jotta seuraaminen alkaa....... sillä seurauksella, että likka ei ollut vielä asemissa mitenkään vaan katseli ihan omiaan, mutta onneksi aktivoitua "seuraa" sanansta ja lähti matkaan, mutta olisi ollut jo aikaisemmin hollilla.

Tämän saman takia, en sitten muissakaan jäljellä olevissa likkeissä saanut suustani sitä "valmis" -sanaa, kun liikkuri oli vieressä asemissa. No eipä se hirveästi olisi vaikuttanut Z:n liikkeeseen varmaan loppupeleissä, mutta kuitenkin sillä on Inkalle merkitystä ja myös mulle, koska varmaan olin hieman "hukassa", kun en pystynyt tekemään normaalisti vaan pohdin sanoakko vai eikö sanoa. Lisäksi tosiaan sen verran sekoitti, että toimin taas päättömästi lääppien Inkaa sen sijaan, että olisin peruuttanut ja taputtanut käsiä yhteen ja suhissut, joka sopii Inkalle paremmin.

Marianne sanoikin, että "olisit sanonut, että tiedän, mutta sanon tämän koiralle". Mariannelle ei ollut mitään kommentoinut tästä samasta, vaikka hän käytti aivan samaa sanaa. Miten mä voinkin mennä noin puihin. No olin muutenkin jo sen verran jännittynyt siitä tunnarilla aloittamisesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti